loading...
اداره ورزش و جوانان شهرستان اردبیل
admin-hos بازدید : 124 سه شنبه 21 مرداد 1393 نظرات (0)

ورزش ایران بی شک یکی از خاص ترین دوران خود را سپری می کند و این خاص بودن ناشی از حضور یک مدیر کاملا ورزشی بعد از چند دهه در راس وزارت ورزش و جوانان است

 

محمود گودرزی که خود ورزشکار و استاد دانشگاه نیز است ، اکنون به معیاری برای ارزیابی میزان موفقیت مدیران تخصصی ورزش در راس وزارت ورزش و جوانان تبدیل شده است.خیلی از کسانی که در گذشته نسبت به حضور غیر ورزشی ها در راس ورزش انتقاد داشتند، اکنون منتظرند تا عملکرد موفق ورزشی ها را دیده وازآن به عنوان تاکیدی برحضور ورزشی ها در راس ورزش استفاده کنند و غیر ورزشی ها نیز منتظرند تا لغزش و ضعفی ببینند و با اشاره به آن ادعای خود یعنی لزوم حضور مدیران اجرایی در راس ورزش را اثبات کنند.این وضعیت مسوولیت محمود گودرزی را سنگین ترکرده است تاوی بیش از پیش برای موفقیت خود و بردن وزارت وزرش به مسیر درست همت گمارد.

گودرزی که برنامه های بلند - بالایی برای ورزش دارد،تاکید می کند که همچنان براین برنامه ها پایبند بوده ومی خواهد آثارماندگاری ازخود بویژه در بعد همگانی ، قهرمانی، حرفه ای و اخلاق در ورزش ایران برجای بگذارد.

گودرزی در حاشیه بازدید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت و گوی اختصاصی با ایرنا داشت که در آن برای اولین بار از تدوین طرح استراتژی ورزش(طرح جامع)، فشار بر وی برای دخالت درانتخابات کمیته ملی المپیک، ساماندهی مراکز ورزشی، تدوین طرح اخلاق ورزشی و ایجاد تعاونی فارغ التحصیلان ورزش خبر داد.

این گفت و گو با محوریت وضعیت کاروان ایران در بازیهای آسیایی 2104، شایعه واقعی نبودن قراردادهای منتشره بازیکنان فوتبال، اتهام قاطع نبود در تصمیمات مدیریتی، وضعیت ورزش همگانی، نحوه مقابله با بد اخلاقی درورزش،کارت های پایان خدمت جعلی،غیبت زنان درمدیریت های ورزشی،افزایش تجمع ورزشکاران مقابل وزارت ورزش و اینکه آیا ورزشکاران ایرانی بیش از 150 میلیون نمی ارزند به گفت وگو پرداخت که در زیر می آید:

 

** 10 درصد اعتبارات ورزش قهرمانی به ورزش همگانی اختصاص یافت

*ایرنا: آقای وزیر از زمانی که هدایت وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفته اید در ارائه برنامه های راهبردی کلان خود بر دو موضوع توسعه ورزش همگانی و تقویت اخلاق در ورزش تاکید کردید، این در حالی است که به نظر می رسد در این چند ماه در این زمینه ها اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است ؟

* وزیر ورزش وجوانان: همانگونه که مطلع هستید دراصل سوم قانون اساسی برتسهیل وایجاد شرایط به صورت رایگان برای آحاد مردم جهت پرداختن به ورزش تاکید شده است تا بر این اساس مردم بتوانند به امر ورزش بپردازند، متاسفانه طی سالیان طولانی این امر در اولویت نخست قرار نگرفته است، زیرا با جذابیت همراه نبوده است و از این منظر رسانه ها هم به این نوع از ورزش کم توجهی کردند و در نهایت رویکرد جامعه به سمت دیگری رفت. برای برون رفت از این وضعیت ورزش همگانی باید به صورت فرهنگ در جامعه نهادینه شود و جزء پیش نیازهای بهبود کیفیت زندگی مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر گرایش به سمت ورزش قهرمانی بیشتر شده ، زیرا ذائقه مردم به این بخش ازورزش که بیننده ورزش باشند تا مبادرت کننده و عمل کننده به آن بیشتر است و درنتیجه مطالبات مردم طور دیگری شکل گرفته است.

به عنوان نمونه مردم به دنبال آن هستندکه بدانند علاقمندی های قهرمانان و ورزشکاران چیست؟ به کدام آرایشگاه می روند؟! و در نتیجه فرهنگ مردم نسبت به ورزش اینگونه شکل می یابد در حالی که ورزش متعلق به خودشان است.

براین اساس وقتی مطالبات به این سمت سوق یابد به طور طبیعی سیاست گذاران و سیاست مردان و برنامه ریزان هم توجهی به آن سمت نخواهند داشت و بیشتر به سمت اقناع و تحرک ذائقه ای که شکل گرفته پیش می روند.

بنابراین ورزش همگانی نیاز به زیر ساخت های استاندارد به آن معنا که درورزش قهرمانی دیده می شود،ندارد. ورزش همگانی می تواند از منابع طبیعی مانند کوهپیمانی، راهپیمانی، پیاده روی استفاده کند خواه به صورت دسته جمعی و یا به طور فردی، اگر این فرهنگ به عنوان یک ضرورت برای افزایش کیفیت زندگی و سلامت ایجاد شود، می تواند در توسعه ورزش اثر گذار باشد . هر چند طی سال های اخیر توجهاتی به زیرساخت ها شده اما هدفمند نبوده است . در گذشته امکانات در سطح گسترده توزیع شده اما توجهی به آمایش به لحاظ سرزمین و تعداد انسانها نشده که این رویکرد باید تغییر کند.

وزارت ورزش و جوانان هم طی این هشت ماه فعالیت هایی داشته اما به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی باتوجه به شرایط اقتصادی کشور به طور اساسی نبوده است.البته شهرداری هاتوانستندکمک کنندوبوی‍ژه شهرداری تهران که در توسعه ورزش همگانی فعالیت گسترده ای داشت و ما تنها کاری که انجام دادیم این بود که 10درصد اعتبارات را که صرف ورزش قهرمانی می شد به ورزش همگانی اختصاص دهیم هر چند سهم کمی است اما امیدواریم طی چند سال آینده این روند در سطح قابل توجهی ادامه یابد.

مهمتر از همه نقش رسانه ها در فرهنگ سازی ورزش همگانی است و آنها باید در این زمینه کارکنند،مردم هم باید ورزش را برای خودبخواهند.البته ایجاد شرایط رایگان برای ورزش همگانی تکالیفی برعهده دولت ها و حقی برای مردم است و دولت ها هم باید شرایط را در این راستا برای مردم فراهم کنند.

 ** طرح اخلاق ورزشی به زودی به هیات دولت ارائه می شود

*ایرنا: در امر اخلاق در ورزش چطور؟

 *وزیر ورزش وجوانان : در امر اخلاق در ورزش از سوی وزارت ورزش و جوانان برنامه هایی در نظر گرفته شده است تا به عنوان یک چارچوب عملیاتی تدوین و احصا ء شود، البته بزودی این طرح به عنوان لایحه ای تقدیم دولت می شود و پس از تصویب به مجلس ارائه و به صورت قانونی در خواهد آمد.

ناگفته نماند که موضوع اخلاق در ورزش به رسانه هم بر می گردد، دامن زدن به بی اخلاقی ها در ورزش اثرات سویی دارد که باید به این مورد توجه کرد. متاسفانه زمانی که تخلفی در ورزش رخ می دهد به جای آنکه این موضوع به سمت خاطیان نشانه رود به صورت جهت دار به سمت کسانی نشانه می رود که دخیل نیستند. به عنوان مثال 21کارت پایان خدمت در بین بازیکنان فوتبال یک اقدام غیراخلاقی بوده و رخ داده است ومنشااین اتفاق هم در حوزه نظام وظیفه است، در واقع این متخلفین درآنجا هستند،البته ورزشکاران هم به نحوی متخلف محسوب می شوندکه با ترفندهای غیر اخلاقی این کارت را دریافت کردند. با این اوضاع به دوطریق می توان بامتخلفین رفتار کرد یکی انضباطی و دیگری قضایی. البته دومی تعیین کننده تر است . خیلی از رسانه ها هم تلاش می کنند درباره این اتفاق اخیر بازتاب چندانی در فضای رسانه به دلیل اینکه ورزشکار هستند ،ایجاد نکنند که این زیبنده نیست ما موظف هستیم احصا کنیم .رسانه هاموظف هستند که براساس معیارهای اخلاق حرفه ای آن را تبیین و تبلیغ کنند.

* ایرنا: جناب وزیر شما در برنامه هایتان به رهنمودهای رهبری از جمله زنده نگهداشتن شعائر مذهبی و اینکه ورزشکاران سفیران هویت ملت ایران هستند، اشاره کرده بودید، آیا کاری بصورت عملی در این راستا انجام شده است؟

*وزیر ورزش و جوانان : در موضوع ترویج و گسترش اخلاق و منش های مختلف در عرصه ورزشی و بویژه پهلوانی که مدنظر رهبری بوده است،سیاست هایی تبیین شده که البته هنوز به عنوان چارچوب قانونی در نیامده است، ولی به محض اتمام بررسی ها طی دوهفته اخیر نهایی و به فدراسیون ها ابلاغ می شود ، البته نقش رسانه ها هم در این امر بیش از پیش دیده می شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد کیفیت و محتوای وب سایت و همچنین خدمات ارائه شده توسط اداره ورزش و جوانان شهرستان چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1681
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 325
  • باردید دیروز : 1,065
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,516
  • بازدید ماه : 1,846
  • بازدید سال : 10,976
  • بازدید کلی : 515,248